2012-07-16 | 12:31:18 | Vardag

Objektiv-tankar

Jag har börjat kolla lite på objektiv till min Canon EOS 1100D, men jag är rätt osäker på vilket jag ska ha. Så om någon av er kan en del om objektiv och kameror m.m, så hjälp mig gärna med det här! 
Än så länge har jag hittat två som jag borde kunna ha;

Canon EF-S 60mm f/2,8 USM Macro, och jag vill ju kunna fota fina naturbilder och närbilder. Men med detta objektivet kan man varken zooma in eller ut med, är det en jättedålig grej, eller funkar det lika bra som om man skulle kunna zooma? Objektivet saknar bildstabilisator, men det kanske inte är så där superviktigt att ha?
Och, detta objektivet har en filtergänga med måttet 52mm.. Det objektivet som jag har nu har 58mm, alltså måste jag köpa likadana filter som jag redan har fast med 52mm. Visst, filter kostar inte sådär jättemycket på tvspelsweb, men det är ju ändå pengar. Men, är det värt det?


Och så har vi ett tele-objektiv, Canon EF-s 55-250mm f/4-5,6 IS II, som man kan zooma in och ut med. Men tele-objektiv är ju mer till för att fota öppna och stora ytor, om jag inte har förstått helt fel, och jag tycker om att fota närbilder också. 
Det som är bra är att det finns bildstabilisator och att det har en föränderlig ljusstyrka och att objektivets filtergänga är 58mm, som jag har just nu.
Sen så vet jag inte riktigt om detta objektivet är alltför likt det jag har nu: Canon EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 IS II?
Om jag ska köpa ett till objektiv så ska det ju helst vara lite skillnad på det jag redan har.

Som sagt, om det är någon som kan hjälpa mig lite mer med det här, eller t.o.m kan föreslå ett annat objektiv, så är jag tacksam! :)

 


Postat av: Emma

Jo men canonexperten här då va.. ;)

Bildstabilisator = spelar ingen roll.. har aldrig märkt någon skillnad på bilderna ändå. Det sägs att det ska ta bort oönskad oskärpa vid långa slutartider. Jag håller fast vid att man ska använda stativ.

EF 60 macro = Eftersom du inte har fullformat på kameran så är 60 mm typ 100mm, vilket är ganska långt inzoomat + närgränsen är 20 cm.. vilket gör att du kommer att kunna fota skitbra närbilder, i'm telling you. ;) Sen att den inte har 58 gör ingenting.. jag har mitt 50mm's som har filtergänga 52, värt det om du vill köpa uv till den med :)


Canon EF-S 55-250mm f/4-5,6 IS II = skulle inte rekommendera det objektivet.. f/4-5,6 varierar när du zoomar in och ut, desto mer inzoomat, desto större bländare vilket resulterar med mörka bilder. plus har du inte jäääätte bra isokänslighet så bilderna blir brusigare för du behöver ha högre iso för att få de ljusa. bättre att satsa på ett 70-200 som har fast bländare på 4, visserligen kostar det en förmögenhet (12K) men tror det skulle va värt pengarna..

Tycker att du ska satsa på Macrot :))

Svar: Tack Emma! :) Nu när du säger det så låter Macrot mycket bättre, och jag tycker ju om att fota närbilder så.. Men jag kan fota större naturbilder med det också eller? Eller ska jag använda det jag redan har då kanske..?Men jag tror nog att jag ska köpa det! Måste bara få ihop pengarna med.. ;)
Olivia Melin

2012-07-16 @ 22:24:42
URL: http://emmaericsons.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: